~ShErA~
Balik skolah ari ni..terus belek pokok2 bunga aku..lama dah aku abaikan..kesiannn..baja pun jarang2 skali aku letak..siram gitu2 saja..n harapkan hujan..huhu..kejam sungguh!

Tapi..aku takdak la biar sampai pokok2 tu mati..sayang wooo..inikan salah satu terapi minda..warna-warnanya serta bau-bauannya boleh memberikan ketenangan jiwa, ketenteraman minda dan pencetus idea. Itulah dikatakan Terapi Semulajadi.

Takpa..takpa..lepas ni aku nak wat lanskap cecantik..boleh guna pakai semua pokok2 yg aku dah tanam ni..tp hubby aku cakap..aku ni beli pokok sampai takde tema..sesuka jer ikut mana yg berkenan dihati..hehehe..ala..orait la tu..bukan caca marba sgt pun..byk koleksi aku yang berdaun hijau putih..hijau kuning..sememangnya...aku kurang berminat dengan pokok2 yg byk2 bunga ni...

Dan yg paling penting...hampir 80% pokok2 aku ni hasil aku meng'pau' dari bapak mentua..sahabat handai..jiran tetangga..haha..ada jgk yg aku beli..yg agak2 org tak brapa sudi nak bagi kan..sendiri mau ingat la...

okeh..jom layannnn gambaq...

serba skit pokok2 bunga aku..
(Heliconia psittacorum) PKP aku yg bagi...
baru je berbunga...i like!
Yellow palm..sumbangan my FIL yg memahami minat menantu dia..hehe
Senseviera @ lidah jin..ni aku beli..
aku mmg minat giler ngan pokok ni..
cantik sgt klu tanam dlm tempayan..
pastu letak kat dlm rumah..
pokok pemberian kak chik jgk..my PKP..tq!
hijau yg cantikkkk..hehe..mcm sihat jer kan...
penjagaan yg minimum..
Giant false agave..pokok yg plg aku sayang..
memula beli dulu..kecik jer..tak konfiden bleh hidup..
tp rupanya..senang bebenor dia hidup..
rm15 jer sepokok..
money plant...'pau' drpd my auntie
dia yg kasi..dia semai melalui keratan batang..
pastu aku biakkan dgn cucuk daun..
byk dah aku kasi kat kengkawan...berbaloi2..
orang kasi jugakk...hish..untung sungguh aku..
from my FIL lagi...
yang ni aku beli...dah nak kena tukar pasu ni..padat sgt dah..
kesian dia..bersesak2 dlm tu..
Palma Pinang Merah/Lipstick Palm/Sealing Wax Palm
aku beli kecik jer..25 hengget
kemarin aku g nak beli lg..nak tanam kat luar pagar..
adusss..dah naik harga..anak yg kecik sesangat..
tokei tu mintak rm30
dulu 12 ringgit jer..cessss
tpaksa hold dulu..nak g survey tempat lain.
pssstt..ada sesapa yg nak buat sumbangan kat aku ker??
lagi from bapa mertuaku..
kat kg..siap dah ada yg besaq..
FIL ckp..nanti blk ngan van ka..lori ka..bleh la ambik..
hehe..adusss...kang aku ambik bebetul kan...
dah g tanya kat nursery..
siap berpasu cantik la...rm300...terima kasih jelah..
my FIL kasi free tau!
nice...my auntie sebelah rumah bagi...
sungguh..aku tak mintak pun..
tadaaaa...sapa nak...angkat tangan...
ni 1st time aku semai..
pokok kemboja..bunga pink terang..santekkk
ni pun baka dari aloq setaq..
apa nama ek pokok ni..
yg ni pun kak chik yg bagi...senang betui hidup..
aku cucuk2 jer..tup2..wahhh..suburnya dia..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
oklah...pueh hati aku!
ekceli ada lagi pokok2 bunga aku..
termasuk la bunga kertas..ada 4 pasu...
pink terang..putih+pink..orange & merah terang..
tp tu la..aku tak minat sangat..sekadar penyeri laman..
kena ada jgk yg berbunga ni..klu tak..boring plak..tak dak kombinasi..
0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...