~ShErA~
Salam...

hari ni kat skolah ada buat LDP
kira2 dlm thn ni..inilah LDP yg paling enjoy
ada 3 group..1st group cikgu2 lelaki..diaorg main badminton
2nd group belajar jahit manik n 3rd group..memasak.

n..kali ni aku dapat request untuk ajar wat puding roti
ok..no prob.bleh aje..ilmu jgn simpan..sebar-sebarkan..
wlupun aku ni dah sinonim ngan jahitan..
tp apalah salahnya skali skala..tukar bidang
haha..bkn nk tunjuk skill..
bukan pandai sgt pun bab masak memasak ni
stkt masak utk anak beranak aku lepas la..
tp ada la sumting yg bleh aku kongsi2 ngan kwn2..

oklah..jom aku kongsi resepi..

bahan-bahan

Roti gardenia sebungkus besar
susu full cream sekotak besar (saya tukar guna susu cair 1 tin + secawan air)
sour cream/whipping cream (saya guna 1/2 cawan)
1/2 buttercup (nak jimat..saya guna margerin ja lbh krg 100gm)
telur 4 biji
1 cwn gula castor /(160g)
hirisan badam dan kismis hitam

cara membuatnya

- roti dicarik sedikit ditengahnya (jgn hancurkan roti)
- rendam dgn susu full cream/susu cair
- sediakan bahan adunan:
- pukul gula dan butter/margerin hingga kembang
- masukkan telur satu persatu..pukul hingga sebati
- masukkan sour cream/whipping cream
- boleh juga nak masukkan esen vanilla
- susun satu lapisan roti didalam loyang..
- lapiskan dengan bahan adunan berselang seli dgn roti
- ulang hingga habis..
- taburkan badam dan kismis
- bakar lbh kurang 45 minit / hingga masak

ok..klu nak makan dengan kuah pun bleh..

bahan2nyer

susu cair 1 tin
tepung kastad 2 sudu
telur sebiji (merah shj)
esen vanilla skit
gula ( ikut sesedap rasa)
garam sikit

- kacau semua bahan2 di atas dengan api perlahan..

tadaaaa...siap..senang jer..
0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...