~ShErA~
Ok anak-anak murid..pelajaran taman hari ini ialah tentang pokok bunga semusim...ouchh..sungguh poyo aku hari ni...apa-apa pun aku suka nk kongsi2 ilmu tentang pokok2 bunga ni..jom layannnn..Torenia Fournieri / Bluewings / Wishbone Flower

Tajuk(bleh pakai tajuk2 pulak..suka hati la) pokok ni ialah....Torenia fournieri ataupun Bluewings..bunga ni tergolong dlm jenis herba tau..bagi aku senang ja jaga pokok ni..yg penting cukup air..jgn biar medium tanaman kering..cara nk biakkan pun mudah..ada biji benih dia berlambak2.campak2 pun bleh tumbuh.masa aku beli..biasa la..aku akan interview habis-habisan..tokey nurseri tu kata biji benih dia yg jatuh atas tanah pun bleh hidup dgn mudah...beli hari tu dah siap ada 3 warna dlm pot tu..RM10 jer..biasa la...tokei nurseri tu..ex-student aku..harus aku slalu buli dia..haha..tak baik tau..jgn tiru..mmg aku mintak diskaun gila2 punya...dan dia slalu malu alah ngan aku..kihkih..

Yang ni berbunga ungu kebiruan...sgt cantikkk...bleh ja nk tanam dlm pasu atau atas tanah terus..mmg jenis senang hidup..
Berbunga purple...lawa..lawa..lepas ni aku nk try tabur biji benih dia kat atas tanah plak..

Pink!!!aku la ni keperempuanan sgt..minat sungguh dgn bunga color2 pink ni..ish..ish..
apa-apa pun..bunga ni mmg best..berbunga dengan banyak dan cantik sepanjang masa.mudah dijaga..cuma la ni aku masih mencari2 info tentang kegunaannya sbb ia termasuk dlm tanaman herba..nanti dah dpt..aku update ok..atau kalau ada sapa2 yang tau..bleh la kongsi info kat sini..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...