~ShErA~
Selain tanaman hiasan..sebenarnya aku jgk luangkan skit masa utk tanaman dapur..aku pilih tanaman yang mmg nk guna untuk masak..takkan la setakat serai, daun pandan, daun kari tu pun nk kena beli..rasa macam buang duit ja..sehingga hari ni tanaman dapur ni sangat-sangat la berguna dan memudahkan kerja aku kat dapur..jimat belanja..selain daripada tu..dah tentu terjamin segar..bersih dan tak perlu risau pasal baja/racun serangga apa yang digunakan..aku biasanya untuk tanaman dapur ni buat sendiri racun organik..just blend cili padi, bawang putih..pastu letak sabun basuh pinggan yang liquid tu..spray ja..InsyaAllah..selamat tanaman aku ni..nak jaga pun taklah susah..rajin2 la tengok sebab ada ulat dan belalang suka mai buat onar...klu setakat mai nak rasa tu aku redha sj..makan jelah...tp klu dah sampai tahap melingkupkan pokok2 aku ni..mmg saja cari nahas..ke syurga la jawapnya..
~sawi dan kucai~
kucai tu lepas dah setakat nk buat cucuq udang
~Ubi Kayu~
dah selamat dah pun..ubi kuning..sedappp
~limau kasturi~
yang ni mmg payah skit..asal naik pucuk baru..mesti kena makan dgn ulat..
~serai & kunyit~
paling penting ni utk menaikkan aroma masakan
~bendi~
buat gulai boh bendi segar dari kebun
~pandan~
wajib ada kat dapur..ada petua untuk halau tikus..just ambil 2/3 helai..simpul dan letak dalam almari/kabinet..secara tak langsung..wangiiii
~lengkuas~
lambat skit lengkuas ni nk membesar..
cuma klu dah start hidup subur..jenuh nk kawal pembiakkannya...
~kunyit~
selalu menjadi santapan penghuni alam...bila la nk berbunga..sedap buat ulam
~Daun kesum ~ cekur ~ keledek~
bagi hantu laksa macam aku ni..daun kesum harus la ada..
~kantan~
kena rajin pangkas..klu dibiarkan..maunya jadi hutan
~cili padi~
aku tak berapa suka cili ni..tp bleh la kalau terdesak nk guna

so apalagi..jomlah kita hijaukan bumi dengan tanaman dapur!!
Dijamin berfaedah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...