~ShErA~
Pokok kemboja atau nama saintifiknya Plumeria sp./ Frangipani dulu-dulu memang orang akan kaitkan dengan tanaman perkuburan..mungkin sebab baunya yang wangi tu kot..tapi sekarang aku tengok dalam majalah Laman..boleh kata setiap lanskap yang ditonjolkan mesti ada pokok kemboja yang menjadi focus point...unik dan cantik..dan aku pun tak ketinggalan meminati pokok ni..ada 2 pokok sebenarnya yang aku tanam kat luar pagar..dan aku harap suatu hari nanti akan jadi pokok teduhan yang cantik berbunga.macam kat tengah2 highway nak balik alor setar..cantik!
Rajin berbunga..aku tanam masa mula2 pindah masuk rumah ni..dah setahun lebih la..tapi sayang..sekarang pokok ni tak berapa sihat..kena serang penyakit apa ntah..macam bena..habis rosak daun2 dia..gugur satu persatu..tapi still galak berbunga...dah sembur racun..harap2 oklah nanti.
ini putik terbaru..bakal kembang tak beberapa lama lagi..suka!
Wangi tau bau dia...aku ingat lagi..ada sorang pakcik tu..tukang buat gazebo kat rumah aku..dia tegur en.suami..awat pi tanam pokok ni..disuruhnya en.suami segera cabut lempaq buang...nasib baik la en.suami masuk tanya aku dulu..then aku pun explain la panjang lebar..siap suruh dia baca artikel dalam majalah LAMAN...boleh rujuk artikel penuh dalam majalah LAMAN edisi 23-m/s 036-041...haha..nasib baik dia paham...kalau dak jahanam pokok kesayangan aku ni!
petang tadi belek2 bunga kemboja ni dengan en.suami..cantik katanya..nasib la dia tak ikut cakap pakcik tu..dah hampir2 dah nak cabut..ish..ish..aku nak tanam pun mesti la study dulu..
6 Responses
  1. kenapa pula tak blh tanam ekk?? apa mitos di sebalik pokok ni sampai tak blh tanam kat umah kalau pun dia popular di kawasan kubur?? nak kena cr info ni..


  2. suka juga baunya.. tapi tak la sampai nak tanam kat rumah.. nak tahu juga kenapa tak boleh tanam kat rumah..


  3. Aina Says:

    shera,

    adakah sebab org halus suka bunga kemboja ?mmmm..bgtaulah ...

    apa pak cik tu kata?


  4. ~ShErA~ Says:

    actually boleh ja tanam kat kawasan rumah..cuma org2 dulu percaya pokok ni tempat menghuninya makluk2 halus..pontianak kot..haha..eiii.serammmmm..macam kat bali pulak..bunga kemboja ni digunakan secara meluas dlm upacara keagamaan..


  5. dah jadi adat......ditempat kita...
    tengok bunga kemboja.....eee takut, seram....he..he..


  6. ~ShErA~ Says:

    sekarang pokok tu kecik lagi..kurang la seramnya..takut2 nanti dah rendang..bunga dah banyak..malam2 wangi menusuk hidung..huhu..orang takut pulak nak lalu..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...